Schelde vvw dendermonde Schelde vvw dendermonde Schelde vvw dendermonde Schelde vvw dendermonde

Fenders en landvasten.

Fenders, stootwillen of wrijfhout zijn allemaal benamingen voor de tegenwoordige middelen om schade aan de boot te voorkomen bij het afmeren. Ze zijn er in verschillende soorten en maten. Geknoopte fenders, rubberen fenders, houten wrijfhout en tegenwoordig vaak de met lucht gevulde stootwillen.

De eigenlijke etiquette met betrekking tot fenders is simpel. Zodra je ontmeert en vaart loopt hoor je deze zo spoedig mogelijk binnen te halen. Het laten hangen van fenders getuigt van slechte etiquette. Bij het opbergen van fenders horen ze ook eigenlijk onderdeks te worden bewaard. Fenders in houders op de boeg kwam vroeger niet voor daar dit niet als netjes beschouwd werd. Fenders aan dek laten liggen was al helemaal ''not-done''.

Fenders dien je volgens de etiquette van vroeger vlak voor het aanmeren op te hangen en vlak na vertrek weer op te bergen. Ook dient er een gepast aantal stootwillen aan boord te zijn. Dat wil zeggen dat het ophangen van bijvoorbeeld 12 fenders aan 1 zijde van een boot van 6 meter niet van goede etiquette getuigd. Hetzelfde geld overigens voor het hebben van te weinig fenders.

Ook landvasten hoor je voor het aanmeren klaar te hebben en na vertrek weer klaar te leggen voor gebruik. Het slordig laten liggen van landvasten aan dek is bijvoorbeeld ook weer slechte etiquette want deze zouden natuurlijk netjes ''opgerold'' moeten worden zodat ze weer netjes klaar voor gebruik zijn.

Ook bij aankomst in een haven en het vastleggen van de trossen hoort etiquette bij. Zo hoor je jouw tros, indien er al een andere tros op de bolder zit, onder de tros van je buurman door te halen. Het losse eind van de landvast hoor je vervolgens weer netjes op te rollen.

Thoms boot aangemeerd met landvasten

Over de auteur

Dit artikel werd geschreven door Thom Vierhuizen, een op socialmedia bloggende watersporter uit Friesland (NL) welke te vinden is op onderandere zijn facebookpagina